loading...
آموزه های دینی
صابر بازدید : 8 چهارشنبه 09 بهمن 1392 نظرات (0)

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: نگاه اول برای توست و دومی به ضرر توست.

یک بررسی جدید صدق سخن خدای تعالی را که بیش از 1400 سال پیش نازل شده است، نشان می­دهد. دانشمندان اثبات کرده­اند که نگاه به زنان نامحرم بر حافظه کوتاه مدت انسان تأثیر می گذارد...

\"\"

 تحقیقاتی که یکی از محققان هلندی در باره دانشجویان پسر و دانشجویان دختر در دانشگاه انجام داده است اثبات می­کند که صرف حضور زنان نامحرم و هم­سخن شدن با آنان موجب تشویش خاطر مردان و ضعف نیروی حافظه آنان می­شود و نیروی عقلی آنان را تا حد زیادی پایین می­آورد.

دانشمندان می­گویند: هر قدر زن و عشوه­گری­اش بیشتر باشد تأثیر ذکر شده بیشتر است. دانشمندان این موضوع را این­گونه تفسیر می­کنند که بخش­هایی از مغز، که کارشان پردازش معلومات و تثبیت آن­هاست، در نتیجه حضور زن آرایش کرده و سخن گفتن با او، تحت تأثیر قرار می­گیرد. این تحقیق مشخصا جاذبه و عشوه­گری و آرایش زنان را مورد بررسی قرار داده است. بدین روی، مرد  با نگاه کردن به زن آرایش کرده راهش را گم می کند و در نتیجه، نمی­تواند نظر درستی اتخاذ کند، و دست کم در مدت نگاه کردن و حتی مدتی پس از آن، این تأثیر وجود دارد، تا آنکه پس از مدتی این تأثیر از بین برود.

اکنون شاید بتوانیم این راز را دریابیم که چرا خداوند ما را به چشم بر هم نهادن (غض بصر) امر می­کند؛ می­فرماید: «(ای پیامبر) به مردان باایمان بگو: چشمان خویش بر هم نهند و دامان خویش پاک نگاه دارند که این برایشان پاکیزه­تر (ازکی) است. قطعا خداوند بدانچه می­کنند آگاه است.» (نور: 30)

به خطاب مهربانانه خداوند در این آیه توجه کنید که با لفظ «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ» (به مردان باایمان بگو» آمده است تا ما را به وجود پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله –  در میانمان متوجه کند و گویا به ما امر می­کند که در هر لحظه چشمانمان را فروبندیم. بیان الهی ما را متوجه پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله-  می کند تا شاید شیوه پسندیده و اخلاق کریمانه ایشان را سرمشق قرار دهیم؛ او هرگز نگاه شهوت­آمیز به زنی نمی کرد.

به این عبارت زیبا نیز توجه کنید که می­فرماید: این برایشان پاکیزه تر(ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ) است؛ زیرا نگاه کردن به زن، فکر و عقل را فاسد می­کند و رشته­های عصبی مغز را در مکدّر می­سازد و مغز را و قدرت تفکر آن را مختل می­گرداند. اما هنگامی که انسان چشم از این حرام می­بندد مغزش با کارایی بیشتری عمل می­کند و می­تواند به راحتی موضع درستی برگزیند.   

 

نگاه کنید که چگونه خداوند این آیه کریمه را با عبارت «إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ» (قطعا خداوند بدانچه انجام می دهید آگاه است) به پاپان برده تا ما را به مراقبت خداوند از خودمان در هر حال آگاه کند. او خود می­فرماید: «خیانت چشم­ها و آنچه را در سینه­هاست، می­داند.» (غافر: 16) و این برترین شیوه معالجه این بیماری است؛ چنان که روان­شناسان می­گویند: اگر انسان احساس کند که از جایی او را مراقبت می­کنند همین او را از ارتکاب گناه بازمی­دارد.

نیز بنگرید که چگونه به چشم بر هم بستن (يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْو حفظ پاک­دامنی (وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْامر فرموده است؛ زیرا خداوند می­خواهد ما را از هر چه به گناه منجر می­شود دور کند. پس نگاه، اولین گام به سوی ارتکاب حرام است، و انسان هنگامی که چشمش را می­بندد احساس شیرینی در وجودش ایجاد می­شود و این همان است که پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله –  بدان خبر داده است؛ آنجا که می­فرماید: نگاه (به نامحرم) تیر مسمومی از تیرهای شیطان است که هر کس آن را از ترس خدای مهربان ترک کند خداوند آن را به نوری تبدیل می­کند که شیرینی­اش را در قلب خود می یابد.

 

كُلُّ  الْحَوَادِثِ  مَبْدَاهَا  مِنَ  النَّظَرِ

وَ مُعْظَمُ النَّارِ مِنْ  مُسْتَصْغَرِ  الشَّرَرِ

كَمْ نَظْرَةٍ فَتَكَتْ فِي قَلْبِ صَاحِبِهَا

فَتْكَ  السِّهَامِ  بِلاَ  قَوْسٍ  وَلاَ   وَتَرِ

(همه حوادث جهان ریشه در نگاه دارند.

این در حالی است که آتش­های بزرگ از شرارت­های کوچک سرچشمه می­گیرند.

چه بسا نگاهی مسموم که در دل صاحبش وارد کرد

تیرمسمومی را بدون اینکه اسباب تیراندازی در کار باشد.)

 

در پایان، تذکر این نکته مفید است که برخی از دانشمندان مسلمان در یک  بررسی در باره تأثیر نگاه به نامحرم و مداومت نگاه به زنان به این نتیجه رسیده­اند که نگاه به زنان نامحرم موجب بسیاری از بیماری­ها می­شود که مهم­تر از همه، گرفتگی عروق است که در نتیجه هیجانی ایجاد می­گردد که این نگاه­ها ایجاد می­کند؛ همچنین فشار خون و برخی از افسردگی­ها و برخی دیگر از بیمارهایی که در بزرگ­سالی در نتیجه این نگاه­ها به وجود می­آید. این در حالی است که خداوند خواسته ما پاک باشیم و با طهارت زندگی کنیم. به همین دلیل، می­فرماید: (وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا) (نساء: 27)؛ و خداوند می خواهد که (گناهانتان را) برایتان بیامرزد، ولی کسانی که در پی شهواتند می­خواهند که شما بکلی منحرف شوید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظر شما درباره ی این سایت چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 21
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 14
  • بازدید سال : 156,301
  • بازدید کلی : 163,826